Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: احتمالاً گذری هم که شده به چشمتان خورده است و بعد شاید در همان چند ثانیه اول پای تماشای شان ایستاده‌اید و کنجکاوانه نگاهشان هم کرده‌اید؛ آیتم‌های کوتاه و سریع و خلاقانه‌ای که برخی احکام فقهی روزمره را به زبانی روان و با فانتزی‌های تصویر و واقعیت از تلویزیون پخش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیتم‌هایی که طراحی تصویری‌اش بر عهده مجید خسروانجم است. کارتونیستی که سال‌هاست مفاهیم ساده و سخت و پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی را در قالب ترکیبی از همین تصاویر واقعی و نقاشی ارائه می‌دهد.

حالا مدتی است که آیتم‌های رئال موشن او با مضمون آشنایی با احکام از تلویزیون پخش می‌شود، احکامی که هم با این تصویرسازی‌ها ساده‌تر و قابل فهم شده‌اند و هم از کلیشه‌ها و آموزش‌های سخت و کلاسیک فاصله گرفته است.

درباره این ویدئوها با مجید خسروانجم گفتگو می‌کنیم و او از فرایند نگارش متن تا تولید و طراحی آن‌ها سخن می‌گوید. صریح است اما صراحت زبانش هم مثل هنرش با طنازی و فانتزی‌هایی همراه است. بی هیچ محافظه کاری هم همان ابتدا می‌گوید که چقدر از دو طرف بابت کارش فحش خورده و البته تاثیری در کارش یا ادامه دادن حرفه‌اش نداشته است.

متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

* ابتدا از بازخوردهای موشن گرافی‌ها بگویید که به نظرم در این چند وقت واکنش‌های مثبت زیادی دریافت کرده است و البته برخی از آن‌ها هم، طرفدار و مخالف را با هم داشته است.

ابتدا این توضیح را بدهم اینها موشن گرافی نیست. موشن گرافی انیمیشن‌های ساده‌ای است که چندین سال پیش ابداع شد؛ فرم‌ها و حرکات ساده‌تری نسبت به انیمیشن داشتند و سهل‌الوصول‌تر و ارزان‌تر تولید می‌شدند برای رساندن مفهوم. رئال‌موشن، ترکیبی است از ترسیم و فیلم‌برداری و تعامل اشیاء و انگشتان با طرح. من چند سالی است که رئال موشن را با آدم‌های مختلف کار می‌کنم.

دو سال قبل رضا صیادی تهیه‌کننده برنامه گفت چند قسمت رئال موشن برای آشنایی با احکام بسازیم که من تا حدودی هم با توجه به جامعه مخاطبی که داریم دست نگه داشتم و گفتم من قلمم فانتزی است و ممکن است فحش بخوریم که داریم وهن مقدسات می‌کنیم. کمااینکه فحش هم خوردیم!

* چرا فحش خوردید؟ در مخالفت با بیان این احکام بود؟

در مخالفت بود؛ اما زاویه نگاه دیگری داشتند. یعنی من حتی تهمت شنیدم که از اسرائیل پول می‌گیرم تا چهره نمازگزار را کچل و زشت بکشم! من این مورد را خیلی جدی در گروه‌ها دیده‌ام و گاهی هم دوستانم مطلعم کرده‌اند از این نظرهای منفی.

* این مخالفان هویت مشخصی هم داشتند؟

به نظرم کسانی هستند که کلیددار بهشت و جهنم هستند و به زعم خودشان تعیین می‌کنند چه کسی بهشتی و چه کسی جهنمی است. از طرف دیگر هم کماکان نقدهای زیادی می‌شنوم از طرف کسانی که می‌گویند: حالا دیگر تمام مشکلات کشور حل شده و دست گذاشته‌اید روی این موضوعات. خدا را شکر از دو طرف داستان داریم.

* غیر از این بازتاب‌ها خود فرایند کار چه چالشی برای شما داشت؟ کاری که شاید به نظر هم برسد خیلی ساده است.

یکی از دغدغه‌های ما این است که آیتم‌ها دائم اصلاحیه می‌خورد به خاطر تفاوت حکم علمای مختلف.

* و البته فکر می‌کنم اکثر احکامی که نمایش داده شد درباره شان وحدت رویه وجود داشت.

ما حکم رهبری را اولویت اول این احکام می‌گرفتیم اما باز هم برخی به مشکل می‌خوردند. مثلاً حکم آقا در قمه زدن؛ مخالفت ایشان برای ما ملاک بود، بر این اساس ما برای قمه زنی با حکم ایشان آیتم ساختیم؛ ایشان و چند نفر دیگر فتوای حرمت قمه‌زنی دارند، اما برخی مراجع معتقدند که اشکالی ندارد.

* چند آیتم داشتید که مجوز پخش دریافت نکرد؟

فصل اولین این رئال موشن ها درباره احکام ۵۰ قسمت بود. فصل دوم هم همین تعداد است که ۳۰ قسمت پخش شده و ۲۰ آیتم دیگر باقی مانده است. فکر می‌کنم حدود چهار آیتم در میان اینها اصلاً پخش نشد و حدود ۲۰ تا هم اصلاحیه خورد. من خودم در رادیو بیش از یک دهه سردبیر و تهیه‌کننده بوده‌ام و خط قرمزها را خدا را شکر تا حدی می‌شناسم یعنی به گونه‌ای نمی‌فرستم که اصلاحیه بخورد اما باز هم با این چالش مواجه می‌شویم.

* چقدر همین آیتم‌های کوتاه چند دقیقه‌ای توانست دیده شود و بازخورد مثبت داشته باشد؟ چون مدل ارائه این احکام در رئال موشن و بدیع بودن آن اولین چیزی است که نظر خیلی‌ها را جلب کرد.

خدا را شکر بازخورد مثبت هم زیاد داشتیم کسانی که این احکام را یک عمر نمی‌دانستند، حال و حوصله ادبیات رسمی را هم نداشتند، روحانیون هم به سبکی کلاسیک برایشان توضیح می‌دادند و حالا دوست داشتند در زمانی کوتاه توضیح اینها را بشنوند و از این طریق یاد گرفته‌اند. ما حتی پیام‌های زیادی داشته‌ایم مبنی بر اینکه من تلویزیون نگاه نمی‌کنم اما تا این آیتم پخش می‌شود آنها را می‌بینم.

* معمولاً این جمله‌ای است که مردم با دیدن یک سریال خوب از تلویزیون می‌گویند و حالا حتی یک آیتم متفاوت هم توانسته نگاهشان را عوض کند.

البته تجربه ثابت کرده است که همه تلویزیون می‌بینند حتی آن‌ها که می‌گویند من تلویزیون حکومتی ِ میلیِ … را نمی‌بینم منتقد ریزبین و جزیی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون هستند و آن‌ها را قسمت به قسمت نقد می‌کنند. با این حال من خودم تلویزیون ندارم. نه اینکه مخالفتی داشته باشم ندارم اصلاً.

* اگر برنامه‌ای باشد که بخواهید ببینید چطور؟ از تلوبیون هم نمی‌بیند؟

تلوبیون مصرف اینترنتش بالاست. «خندوانه» عالی است، ویدئوهای «عصر جدید» را هم در صفحات مجازی می‌بی نم.

* آیتم‌های خودتان را هم هیچ گاه پس از خروجی تلویزیون ندیده‌اید.

گاهی پیش آمده در رستوران یا فضای عمومی پخش شده و دیده‌ام و در لحظه نظرات دیگران را هم گرفته‌ام. در همان زمان‌ها هم نظر مثبت بوده و هم ناسزا… و مثلاً گفته‌اند پیاز و گوشت و میوه کیلویی فلان تومان شده است اما این‌ها درگیر خط تیمم هستند.

* هیچ وقت در آن لحظه نخواسته‌اید در این باره حرفی بزنید و واکنشی داشته باشید...

یک نکته وجود دارد و آن این است که ما جنگ رسانه را باخته‌ایم. هر محتوای دروغی که شبکه‌های من و تو و بی بی سی و اینها پوشش دهد همان اساس اظهار نظر و موضع‌گیری جوانان ما می‌شود. فردی که می‌گوید تو پول بیت‌المال را خرج می‌کنی نمی‌شود به او گفت هر برنامه‌ای مخاطبی دارد و اگر مخاطب برنامه‌ای نیستید نباید به آن فحش دهید. اینها به خود حق می‌دهند فحاشی کنند چون تاثیر رسانه‌های بیگانه جهت دار است.

* بخش مهمی از تاثیرگذاری این رئال موشن ها به خاطر زبانی است که انتخاب کرده است زبان، لحن، پرداخت و تصویر متفاوتی که دارد نکاتی را آموزش می‌دهد...

بله و این به خاطر لحن گاه طنزی است که این آیتم‌ها دارد. با این حال خود من آنقدر خسته شده‌ام که دیگر انرژی ندارم که ادامه‌اش دهم. فرایند کار طاقت‌فرسا می‌شود متن تا به دست ما برسد کلی طول می‌کشد و بعد از آن هم کلی اصلاحیه می‌خورد، تایید نمی‌شود و این فرایند خیلی عجیب است. رئال موشن هایی که ما در این برنامه کار کرده‌ایم غیرانتفاعی ترین آثار ما است و تیم حتی برای سودش هم کار نمی‌کند. اشکالی هم ندارد. الان نکته مثبتش همان بازخوردهای شیرینی است که دریافت می‌کنم. مثلاً می‌گویند دمت گرم این موضوع را نمی‌دانستیم و یا تلنگری زده‌ای که اتفاقی را در من رقم زده است. من چندین سال است با تیم‌های مختلف کار کرده‌ام و الان چند سالی است با تیمی که داریم کار می‌کنیم که موقع کار و تولید بهترین احساس را داریم و با کار حال‌مان خوب است.

* و همین حوزه احکام را نمی‌خواهید کار کنید یا کلاً آیتم مذهبی؟

نه صرفاً همین بخش احکام را نمی‌خواهم دیگر ادامه دهم. امیدوارم در مضمون مذهبی بتوانم همچنان کار کنم؛ به لطف ائمه اطهار (ع) همچنان ادامه خواهم داد. آن هم به دلیل کارفرماست. متنی از صداوسیما به دست ما می‌رسد که ظاهراً تایید جمعی محقق است، وقتی این متن‌ها دست من می‌رسد به سناریو تبدیل می‌شود و ضبط می‌کنیم، تدوین و صداگذاری می‌شود و در نهایت به دست تهیه کننده می‌رسد...

* اطلاعی دارید محققان چه کسانی هستند؟

اطلاعی ندارم. من ده قسمت اول را خودم نوشتم. بعد دیدم دردسر دارد و تصمیم بر این شد که متن نوشته شود و بعد به دست ما برسد. خود این متن هم چالش‌هایی دارد و با هایلایت های مختلفی رنگی شده است. هایلایت سفید که متن نهایی است هایلایت سبز که اصلاحیه متن است و هایلایت قرمز که معنایش این است که نباید کار شود.

کار مذهبی دغدغه‌ام هست اما کاری که دست خودمان باشد مثلاً برای اربعین دوست دارم به همراه تیم کاری انجام دهیم و مثلاً جزئیاتی از دستورالعمل‌ها و چگونگی رفتن به پیاده‌روی اربعین را برایشان توضیح دهیم و خودمان هم هزینه تولید را بدهیم.

* حاشیه‌ای برای یکی از آیتم‌ها بوجود آمد که از دست مرد استفاده شده بود درباره کاشت ناخن و لاک، توضیحی در این زمینه دارید؟ ایده خود شما بود؟

به گمانم توضیحی لازم ندارد. من در تمام آیتم‌های رئال‌موشن برای تمام کارها از دست خودم استفاده کردم و می‌کنم. از فانتزی عمل معکوس هم بارها استفاده کرده‌ایم. من با همین دست به‌عنوان عروس مهریه گرفته‌ام در یکی از آیتم‌ها و از لوازم آرایش زنانه هم استفاده کردم در آیتم دیگری. اتفاقاً آستین هم نپوشیدم که موهای دست مردانه‌ام معلوم بشود و این فانتزی معلوم باشد. در همان آیتم هم سیاق طنز ماجرا همین بود. منتها جهت‌دهی این‌که چه چیزی خنده‌دار است و به چه چیزی باید حمله کرد را رسانه‌ها می‌دهند؛ حتی اگر بنده و شما کل آیتم را ندیده باشیم. این برای من طبیعی‌ست.

* خود شما چقدر در زمینه آنچه می‌سازید سراغ مطالعه رفتید؟

الان که متن دست ما نیست نیازی به این تحقیق و مطالعه نیست اما پیش از این خودم خیلی تحقیق می‌کردم که مثلاً حد ترخص در نظرهای مختلف چقدر است؟ من درباره املا خیلی ایراد می‌گیرم و گاهی عده‌ای می‌پرسند تحصیلاتم ادبیات است؟ که می‌گویم ادبیات اکادمیک نخوانده‌ام اما در مدرسه که همگی این‌ها را خوانده‌ایم، و باید بلد باشیم. بسیاری از احکام هم همین است مسائلی است که ما از کودکی و در روند زندگی می‌دانیم.

* چقدر دغدغه خودتان است که صحبت‌های و شبهه‌های امروزی جوان و نوجوان مطرح شود؟

من تا جایی که توانسته‌ام زور خود را زده‌ام. مثلاً یکی از این آیتم‌ها درباره احکام شبکه‌های اجتماعی بود. چیزی که فکر می‌کردم خیلی رایج است درباره غیبت دروغ و… مطرح شود.تمام دغدغه‌ام در تصویرسازی رئال موشن ها و کلاس‌هایم که فقط حرف می‌زنم این است که اسلام یعنی اینکه آدم باشیم و مهربان باشیم و رحم داشته باشیم و همه دغدغه من این است که این را بگویم.

* در صفحه خودتان هم خاطرم هست آیتمی درباره امر به معروف و نهی از منکر داشتید...

بله سر آن هم کلی مورد هجمه واقع شدم.

* از سمت مردم یا مسئولان؟

اغلب همین گونه است که دو طرفه ناسزا شنیده‌ام. شما چند بار از مردم معمولی و مسئول و این‌ها استفاده کردید. من این خط کشی را قبول ندارم. مردم مسئولند و هر مسئولی جزو مردم است.

* بالاخره الان مسئول شغل حقیقی با حقوقی و آزاد و دولتی فرق دارد...

همه ما شاکی هستیم از فلان مسئولی که نوه خود را سر کار برده است بعد خودمان اگر پسر عمویمان به جایی برسد، می‌خواهیم دست ما را هم جایی بند کند. مسئول را که دانلود نکرده‌ایم. هر کدام‌مان که مسئولیتی در هر جا داشته باشیم، داریم همین‌جا زندگی می‌کنیم و جزو مردمیم.

* برنامه‌ای هم به اسم «با بابا» در شبکه نسیم داشتید که قرار بود به فصل دوم برسد.

به کرونا خورد و کمی با تاخیر مواجه شد و اخیراً تهیه‌کننده با مدیر شبکه در حال مذاکراتی بود که باید به توافق می‌رسید.

کد خبر 5569729 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید خسروانجم کاریکاتور احکام شرعی تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه محرم 1401 خانه هنرمندان ایران فیلم سینمایی شبکه مستند سیما فیلم مستند تئاتر شهر هنرمندان تئاتر موزه هنرهای معاصر تهران عکاسی سینمای مستند کارگردان تئاتر تهیه کننده برنامه ای آیتم ها دو طرف دست ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۳۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله
  • کارخانجات تمام بدهی چایکاران را پرداخت کنند
  • موشن گرافیک| خلبان نامداری که خواستار کم‌کردن درجه‌اش بود
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ ۲۶ همت بدهی بیمه‌ها
  • بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد